Jos olet kirjoittamassa tekstiä verkkosivuille ja koet hakukonelöydettävyyden eli Googlessa näkymisen tärkeäksi, huomioi seuraavat asiat.
Jos sivuillasi ei ole kertaakaan mainittu haluttua hakusanaa, se tuskin Googlestakaan löytyy. Kirjoita siis tekstiä, josta halutut hakusanat löytyy. Näin mahdollistat Googlen yhdistävän sivustosi tiettyyn hakusanaan. Sisällön lisäksi hakutulokseen vaikuttavat monet muutkin seikat. Esimerkiksi linkit ulkopuolisilta sivuilta, kävijöiden sivulla viettämä aika, sivuston toimivuus mobiililaitteilla ja sivuston nopeus. Sisältö on kuitenkin tärkein. Ota nämä asiat huomioon, kun teet sisältöä verkkosivuillesi:
1. Mieti avainsanat, joilla tuotteita tai palveluitasi haetaan
Avainsanoina voi olla myös sanapari. Voit käyttää apuna myös Googlen avainsanasuunnittelijaa (vaatii Google Ads tilin).
2. Kirjoita jokaiselle avainsanalle oma sivu
Tarvitset jokaiselle avainsanalle oman sivun, jotta optimointi on mahdollista.
3. Lisää haluttu avainsana sivun url:iin
4. Lisää haluttu avainsana sivun pääotsikkoon
5. Käytä väliotsikoita, joissa hakusana esiintyy
Väliotsikot ovat yleensä H2 tai H3 tason otsikoita.
6. Kirjoita riittävän pitkä teksti, jossa avainsana toistuu
Tekstisisältöä tulee olla vähintään 350 sanaa.
7. Kirjoita avainsana sivun metatietoihin
Avainsana tulee löytyä sivun otsikko (title) ja kuvaus (description) -kentistä. Näissä kentissä tulee olla riittävän pitkä teksti. Ei siis pelkkä avainsana.
8. Lisää avainsana kuvan alt -kenttään (vaihtoehtoinen teksti)
9. Lisää sisäisiä linkkejä
Linkitä esimerkiksi etusivulta alasivulle ja alasivulta toiselle.
10. Käytä apuna Yoast SEO -lisäosaa
Lisäosa opastaa hakukoneoptimoidun sivun tekemisessä. Se kertoo, mitkä asiat on huomioitu ja missä on parannettavaa. Myös sivun meta-tiedot voit päivittää Yoast SEO:n kautta.